طب سالمندان

مهمترین نکات درباره بینایی در سالمندی

مهمترین نکات درباره بینایی در سالمندی

با سلام(:
با افزایش سن ، تغییراتی در بسیاری از فعایت های بدن و نحوه ی عملکرد اعضا به وجود می آید.
در اینجا می خواهیم به بررسی حس بینایی در سالمندان بپردازیم.
شاید بتوان گفت در بین حس های گوناگون انسان، بینایی مهمترین و پرکاربرد ترین حس باشد.
اگر شما در خانه ی خود از وجود نعمت مادربزرگ، پدربزرگ یا سالمندان بهره مند هستید یا خودتان در حال حاضر از سالمندان هستید، بسیار مهم است که راجع به تغییرات حس بینایی خود آگاهی داشته باشید
و با تغییرات میدان بینایی، قدرت بینایی،میزان نور محیط،بینایی در تاریکی، قدرت تطابق چشم و… آشنا شوید

حس بینائی در انجام فعالیت روزانه و داشتن زندگی مستقل بسیار مهم است. با افزایش سن و ضعیف شدن بعضی از حسها، بینائی اهمیت بیشتری پیدا میکند و اطلاعات وسیعتری در اختیار مغز قرار میدهد. مثلاً در جوانان هنگام ایستادن اطلاعاتی که از مفاصل به مغز میرسد و باعث حفظ تعادل میشوند حدود سی درصد اطلاعات مربوطه است.

اما نیمی از اطلاعات ارسال شده به مغز برای حفظ تعادل در فرد مسن از طریق چشم است. به همین علت است که افراد مسن بیشتر به جلوی پای خود نگاه میکنند و راه رفتن در نور کم و مکانهای تاریک برای آنها بسیار مشکل و خطرناک است. بنابراین دانستن اثرات افزایش سن در وضعیت بینائی بسیار مهم است.


بیشتر بدانید:
راجع به سالمندی چه می دانید؟
سوء تغذیه در سالمندان؛
پیاده روی سالمندان؛


 

کاهش میدان بینائی:
میدان بینائی یعنی وسعتی از محیط و اطراف که هر چشم آن را میبیند. با بالا رفتن سن، وسعت میدان بینائی کم می شود. این کاهش بیشتر در سطح فوقانی میدان بینائی است و باعث ایجاد مشکلاتی میگردد. مثلاً ممکن است فرد سالمند متوجه علایم و راهنماییهای نوشته شده در معابر و مکانهای مختلف نشود.

به عنوان مثال متوجه تابلوی خیابانها یا تابلوی راهنما در ساختمانهای عمومی نگردد، در نتیجه بیشتر در معرض گمشدن است. دیده نشدن شاخه درختان در خیابان یا سایبان جلو مغازهها و موانعی از این قبیل میتواند باعث ایجاد حادثه گردد. توجه به این نکات مخصوصاً در طراحی مکانهائی که افراد سالمند به آنها رفت و آمد دارند مهم است. البته آگاهی از این موارد و دقت به این مسئله نیز میتواند تا حدودی از گم شدن یا ایجاد حادثه جلوگیری کند.

حدت بینائی:
به حدت بینائی به طور معمول «قدرت بینائی» میگویند. منظور از این اصطلاح، توانایی چشم در تمیز بین دو نقطه از هم است. در افرادی که چشم سالم دارند، حدت بینائی از سن پنجاه تا هفتاد سالگی کاهش پیدا میکند. پس از هفتاد سالگی کاهش حدت بینائی بارزتر است.

این مسئله بیشتر به علت افزایش ضخامت عدسی وکاهش قدرت انعطاف پذیری چشم است. دید چشم افراد در شب نیز کم میشود. استفاده از عینک مناسب تا حدود زیادی به بینائی کمک میکند.
میتوان به طور موقت از ذره بین استفاده کرد. ذرهبینی مناسبتر است که بتوان آنرا به طور ثابت روی کتاب قرار داد زیرا حرکت ذرهبین دستی باعث خستگی چشمها میشود. برای انجام کارهای ظریف مثل خیاطی ذرهبینهائی وجود دارد که از گردن آویزان میشوند.

هنگام مطالعه باید از کتابها و مجلاتی استفاده کرد که چاپ درشت دارند. میتوان مطالب لازم را با استفاده از «زیراکس» درشت تر کرد. در حال حاضر کامپیوتر کمک زیادی به افراد سالمند در بزرگ کردن مطالب مینماید.


نور محیط:
فرد سالمند برای دید بهتر نیازمند نور بیشتری است. شدت نور محل زندگی فرد سالمند باید دو تا سه برابر شدت نور محیط زندگی معمول باشد. لامپهائی که از وسط سقف اتاق آویزان میشوند برای روشنائی محل زندگی مناسب نیستند زیرا با ایجاد سایه در گوشهها و اطراف وسایل منزل باعث بروز اشکالاتی در دیدن محیط اطراف میگردند. بهتر است منبع نور در پیرامون اتاقها باشد.

باید محل مطالعه یا محل کار نور بیشتری از نور کل اتاق داشته باشد. برای مطالعه یا کار بهتر است از یک چراغ مطالعه استفاده شود. در صورتی که از نور لامپ فلورسنت (مهتابی) استفاده میشود. باید همراه آن از یک لامپ حبابی روشن استفاده کرد. زیرا لامپهای مهتابی به طور مکرر و با سرعت پنجاه بار در ثانیه خاموش و روشن میشوند. اگر چه این امر بسیار سریع رخ میدهد و چشمها آنرا به خوبی درک نمیکنند اما میتواند باعث خستگی زودرس چشمها شود.

اشعه ماوراء بنفش باعث کاهش قدرت بینائی میگردد. لذا بهتر است در بیرون از منزل از عینک آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش استفاده شود. هنگام خرید عینک آفتابی توجه شود که همه عینکهای آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش نمیباشند.


بیشتر بدانید:
راجع به دکتر غلامرضا رئیسی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی بیشتر بدانید
راجع به دکتر مریم نظری متخصص طب فیزیکی و توان بخشی و الکترودیاگنوز بیشتر بدانید



درخشش در محیط:
منظور از درخشش، انعکاس براق نور است که برای افراد سالمند نه تنها آزاردهنده تر از افراد جوان است بلکه باعث کاهش قدرت بینائی میگردد و خطر زمین خوردن را بیشتر میکند. درخشش میتواند به راههای مختلفی ایجاد شود. مثلاً تابیدن پرتو نور خورشید از یک روزنه به داخل اتاق نسبتاً تاریک یا تابش مستقیم نور لامپ به چشم یا انعکاس نور از یک سطح سینی فلزی همه مثالهای شایعی از ایجاد درخشش میباشند.

در زیر به چند روش ساده برای کاهش درخشش محیط اشاره شده است.
– بجای استفاده از یک لامپ قوی از چند لامپ ضعیفتر استفاده شود.
– جلوی پنجره با پردههای نازک پوشانیده شود.
– در جاهائی که درخشش زیادی وجود دارد از لامپهای فلورسنت (مهتابی) استفاده شود.
– سطوح براق کم شود (از ظروف براق کمتر استفاده شود). جای آنها عوض شده یا روی آنها پوشانده شود.
– اگر یک لامپ باعث ایجاد درخشش میشود محل آن بایستی تغییر یابد.
– از رنگهای با درخشش زیاد مثل رنگ روغن جهت رنگآمیزی دیوارها استفاده نشود.
– ظروف و وسایل براق و جلادار خریداری نشود.
– در بیرون منزل از عینک آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش کلاه لبهدار یا کلاه نقاب دار استفاده شود.
– از رانندگی هنگام طلوع و غروب آفتاب اجتناب شده و شب در مسیرهائی که نور کافی دارند رانندگی شود.
– در هنگام رانندگی در شب حتیالامکان از عبور در مسیرهائی که نور چراغهای اتومبیلهای مقابل به طور مستقیم به چشم میرسد اجتناب گردد. خراشهای ریز شیشه جلو اتومبیل باعث افزایش درخشندگی و آزار چشم میگردد.


بینائی در تاریکی:
توانایی دیدن در نور کم در افراد سالمند کم میشود و با توجه به اینکه قسمت زیادی از قدرت تعادل فرد در سنین بالا وابسته به اطلاعات رسیده به مغز از طریق چشمها است حرکت کردن در نور کم و تاریکی در افراد سالمند بسیار خطرناک است.

در جاهائی که ضروریتر است میتوان از کلیدهای برقی استفاده کرد که دارای لامپ کوچکی بوده و شبها محل کلید مشخص است.همراه داشتن یک چراغ قوه کوچک در شب الزامی است تا در صورت قطع برق یا وارد شدن به مکانهای تاریک بتوان از آن استفاده کرد. بهتر است همیشه در کنار تخت یک چراغ قوه کوچک وجود داشته باشد.

درهنگام خواب از چراغ خواب استفاده شود. بهترین رنگ لامپ در این مورد، لامپ قرمز رنگ است.

کلید برق را در محل ورودی اتاقها قرار گیرد.

در راه پلهها از کلید تبدیل استفاده شود.

در محلهائی که رفت و آمد وجود دارد و نور آنها کم است یک لامپ را به طور دائم روشن نگه داشته شود.

قدرت تطابق چشم
با افزایش سن قدرت تطابق چشمها کم میشود به این امر «پیرچشمی» اطلاق میشود. ابتدا توانائی دید نزدیک کم میشود و درمان آن استفاده از عینکهای مطالعه است ممکن است استفاده از عینکهای دو کانونی لازم شود.

رنگها
توانائی افتراق رنگها با افزایش سن کم میشود. خصوصاً دید رنگهای سرد مثل «آبی، سبز و بنفش» کم میشود. اما درک درخشندگی رنگها دچار اشکال نمیشود.
در افراد سالمند دید رنگهای گرم مثل «قرمز، نارنجی و زرد» راحتتر است. در جاهائی که تغییر رنگ محیط زیاد نیست فرد سالمند در دید دچار مشکل میشود. مثلاً وسایل خانگی تیرهرنگ و سایه آنها ممکن است به خوبی از هم افتراق داده نشوند و باعث بروز حادثه گردند.
رنگهای سرد مثل آبی و سبز آرامش بخش میباشند و در جاهائی که توجه لازم نیست مثل رنگ دیوار اتاقها میتوان از این رنگها استفاده کرد. در جاهائی که توجه لازم است مثل لبه پلهها میتوان از رنگهای قرمز، زرد و نارنجی استفاده کرد.

اختلاف شدت درخشندگی
در افراد بالای شصت سال قدرت تمییز بین درخشندگی رنگها کمتر میشود. در جاهائی که توجه لازم است باید به این مسئله دقت کرد.
در افراد مسن استفاده از شیء به رنگ روشن در زمینه تیره نسبت به شیء تیره در زمینه روشن بهتر درک میشود ، مثلاً هنگام خرید تلفن توجه شود که شمارهها به رنگ روشن و رنگ تلفن زمینه تیره باشد.

بهتر است در وسایل و مکانهائی که باید بهتر دیده شوند از رنگهای گرم استفاده شود مثلاً دستگیره درها به رنگ زرد انتخاب شوند.

رنگ کف اتاق یا موکت باید با رنگ دیوارها متفاوت باشد.

رنگ سفره یا رومیزی باید با رنگ بشقابها تفاوت داشته باشد.

از بشقابها و لیوانهائی استفاده شود که لبه رنگی دارند.

-رنگ رومیزی با رنگ اتاق متفاوت باشد زیرا دیده نشدن میز ممکن است باعث ایجاد آسیب گردد.

درک عمق فضائی
درک عمق فضائی یعنی قدرت درک چشم و مغز از محل اشیاء و فاصله این اشیاء نسبت به یکدیگر، مقدار درک فواصل ودرک عمق فضائی با افزایش سن کم میشود.
بهتر است در کف اتاق و به خصوص راهروها و پلهها از رنگهای ساده استفاده شود. مثلاً پوشاندن پلهها با موکت طرحدار باعث زمین خوردن میشود. به علت کم شدن درک عمق فضائی در هنگام عبور از خیابان احتیاط بیشتری لازم است.

منبع : drraissi.ir

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های محبوب

راهکارهای برای جلوگیری از قطعی عضو
-زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اورتوپدی, جراحی, دیابت, سوختگی, عفونت, عمل, قطع عضو, وکیوم تراپی
نکاتی در مورد جلوگیری از قطع عضو
مراحل بهبود زخم
-زخم, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, زخم های واریسی, زنان و زایمان, سوختگی, عفونت, عمل, وکیوم تراپی
مراحل بهبود زخم
زخم های واریسی و درمان آن
-زخم, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, زخم های واریسی, سوختگی, عفونت, عمل
زخم های واریسی و درمان آن
نشانه های عفونت و آلودگی زخم که باید جدی بگیریم
-زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, سوختگی, طب فیزیکی،کمر و مفاصل, عفونت, عمل, قلب و عروق, کرونا, کلیه و مجاری ادراری, مغز و اعصاب, وارش, وکیوم تراپی
نشانه های عفونت و آلودگی زخم که باید جدی بگیریم
نقاط قوت و نقاط ضعف وکیوم تراپی
-اخبار داغ, -اعصاب و روان, -زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, پزشکان و متخصصان, تغذیه و رژیم درمانی, تنفس, جراحی, درد, زنان و زایمان, زندگی روزمره, سلامتی شما, سوختگی, طب سالمندان, طب فیزیکی،کمر و مفاصل, عمل, قلب و عروق, کرونا, کلیه و مجاری ادراری, مغز و اعصاب, وکیوم تراپی
نقاط قوت و نقاط ضعف وکیوم تراپی
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare