مغز و اعصاب

دوپامین و اثرات آن بر بدن+منابع غذایی دوپامین

دوپامین و اثرات آن بر بدن+منابع غذایی دوپامین

دوپامین چیست؟
افزایش آن چه تاثیری بر بدن ما دارد؟
کمبود دوپامین چه تاثیری بر عملکرد بدن ما می گذارد؟
منابع غذایی مناسب برای افزایش دوپامین کدام اند؟
مواد اولیه ی سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین چیست؟
“چقندر” حاوی چه ماده ی مفیدی است که خاصیت ضد افسردگی دارد؟
آیا کاهش دوپامین با ابتلا به افسردگی رابطه ای دارد؟
آیا راهکاری طبیعی برای مقابله با افسردگی وجود دارد؟

دوپامین ماده ای فوق العاده برای هوشیاری، انگیزش، تمرکز و حافظه؛
افزایش دوپامین از آن جهت با تغذیه در ارتباط است که نحوه تغذیه ما به‌طور کلی بر تشکیل ناقلان عصبی تأثیرگذار است و برخی از این ناقلان عصبی در اشتها، حال و هوا و هوس‌های غذایی نقش عمده‌ای دارند.


عوامل بسیار دیگری مثل وراثت، هورمون‌ها، داروها و … سطح این مواد شیمیایی را دچار تغییر می‌کنند، سه ناقل عصبی نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین(سرتونین) در ارتباط با غذاها، طی مطالعاتی بررسی شده‌اند و این مطالعات حاکی از آن است که ناقلان عصبی از اجزاء تشکیل دهنده غذاهایی خاص در مغز به‌وجود می‌آیند.

دوپامین کافی در بدن ما باعث می‌شود، احساس شادی، خوشی و سرحالی داشته باشیم. همچنین باعث اشتهای خوب، حرکات کنترل شده و قدرت تمرکز خوب میسر می‌شود.
کمبود دوپامین در بدن باعث می‌شود که هیچ احساس خوبی نداشته باشیم. توان دوست داشتن از ما گرفته می‌شود، به علاوه هیچ افسوس و ندامتی نسبت به رفتارهای فردی در خود نداریم.

سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین، ال- فنیل آلانین را به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌دهند . ال – فنیل آلانین نوعی اسید آمینه ی ضروری است که در مغز و پلاسمای خون وجود دارد و می‌تواند در بدن تبدیل به تیروزین شود. این ماده به نوبه خود درسنتز دوپامین کاربرد دارد.

بیشتر بدانید:
اختلال نوسوفوبیا یا” ترس از بیماری “چیست؟
علت پرش عضلانی یا میوکلونوس چیست؟

 

منابع غذایی مناسب برای افزایش دوپامین
سیب
ترکیبی به نام «کوئرستین» که در سیب موجود است، آنتی‌اکسیدانی است که نه تنها برای پیشگیری از سرطان مفید است بلکه در پیش‌گیری از بی‌نظمی‌های مربوط به بازسازی سلول‌های عصبی نقش عمده‌ای دارد.

موز

موز منبع غنی تیروزین محسوب می‌شود. تیروزین از اسید آمینه‌های سلول‌های عصبی می‌باشد که قابل تبدیل به دوپامین و نوراپی نفرین هستند.
نوراپی نفرین و دوپامین ناقلان عصبی تحریک‌کننده ای هستند که نقش عمده‌ای در هوشیاری، انگیزش، تمرکز و حافظه دارند.

چغندر
بتائین اسید آمینه‌ای است که به طور طبیعی در بعضی سبزیجات خاص یافته می‌شود. چغندر یکی از این سبزیجات است. چغندر یک ماده ی ضد افسردگی درجه یک است. بتائین به عنوان محرک تولید SAM-e (مخفف S- آدنوزیل متیونین) می باشد. بدن بدون SAM-e یعنی همان ماده ای که بتائین آن را تولید می کند، نمی تواند فعالیت کند. SAM-e به طور مستقیم با تولید هورمون های خاصی مثل دوپامین و سروتوتین مرتبط است. دوپامین مسئول ایجاد احساس خوشی و رضایت در ما است.

بیشتر بدانید:
انواع اختلالات خواب، علل، علائم ودرمان آن
آیا دچار خودشیفتگی شده ام؟+تست

گوشت مرغ
گوشت مرغ مانند تخم مرغ دارای پروتئین کامل است که باعث افزایش دوپامین شده و سطح ناقلان عصبی تحریک کننده مانند نوراپی نفرین را بالا می‌برد.
گوشت مرغ هم چنین منبع غنی کوآنزیم Q10 محسوب می‌شود که انرژی بالقوه ناشی از نورون‌ها را افزایش می‌دهد.

پنیر کوتاژ
پنیر منبع غذایی شناخته شده ای برای پروتئین محسوب می‌شود. پروتئین در تشکیل اسید آمینه و به دنبال آن افزایش دوپامین و نوراپی نفرین تأثیر دارد.
پنیر کوتاژ به عنوان جایگزینی مناسب برای سایر انواع پنیر و محصولات لبنی پیشنهاد می‌شود. این پنیر حاوی پروتئینی است که به بهبود وضعیت روحی و بالا رفتن سطح انرژی کمک می‌کند و به علاوه چربی موجود در سایر انواع پنیر را ندارد.

کدام مواد غذایی باعث افزایش دوپامین در مغز می‌شوند؟

تخم مرغ
مطالعات دانشگاه برکلی کالیفرنیا حاکی از آن است که افراد مبتلا به افسردگی، با سطوح پایین دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین در مغزشان مواجه هستند. افزایش دوپامین از طریق خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ از راهکارهای طبیعی مقابله با افسردگی محسوب می‌شود. چون تخم مرغ جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است و برای افرادی که تمایل به خوردن گوشت قرمز ندارند مناسب است.

ماهی ساردین
اسیدهای چرب امگا ۳ در غذاهای دریایی به‌وفور یافت می‌شود. به ویژه در ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی ماهی تن، ساردین و … این ماده غذایی را می‌توان یافت. این اسیدهای چرب نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ما برعهده دارند. به عنوان مثال باعث تولید ناقل‌های عصبی می‌شوند.

علاوه بر سطح کلسترول و چربی اشباع شده پایین، بسیاری از ریز مغذی‌ها، پروتئین قابل هضم و اسیدهای چرب ضروری با کیفیت بالا را در ماهی می‌توان یافت و با مصرف این ماده غذایی می‌توانیم ریسک ابتلا به سکته مغزی را نیز کاهش دهیم.

هندوانه
آب هندوانه فاقد چربی و منبع غنی ویتامین های A، B6 و C می‌باشد. و مصرف آن باعث افزایش دوپامین در بدن می‌شود.
ویتامین B6 توسط بدن برای تولید ناقلان عصبی ملاتونین، سروتونین، و دوپامین به‌کار برده می‌شود.
ویتامین C از طریق محافظت بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

جوانه گندم
جوانه گندم منبع خوبی برای فنیل آلانین محسوب می‌شود. مصرف این ماده غذایی باعث افزایش دوپامین در مغز می‌شود.
فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری موجود در مغز و پلاسمای خون می‌باشد که در بدن به تیروزین تبدیل می‌شود. تیروزین برای سنتز دوپامین کاربرد دارد.

بیشتر بدانید:
پارکینسون+علائم و عوارض
مغز سالم در بدن سالم(۶ روش ساده برای سلامت پادشاه بدن)
اثرات غیر قابل چشم پوشی “خواب مناسب”

منبع : dr-aghamiri.com

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های محبوب

راهکارهای برای جلوگیری از قطعی عضو
-زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اورتوپدی, جراحی, دیابت, سوختگی, عفونت, عمل, قطع عضو, وکیوم تراپی
نکاتی در مورد جلوگیری از قطع عضو
مراحل بهبود زخم
-زخم, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, زخم های واریسی, زنان و زایمان, سوختگی, عفونت, عمل, وکیوم تراپی
مراحل بهبود زخم
زخم های واریسی و درمان آن
-زخم, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, زخم های واریسی, سوختگی, عفونت, عمل
زخم های واریسی و درمان آن
نشانه های عفونت و آلودگی زخم که باید جدی بگیریم
-زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, سوختگی, طب فیزیکی،کمر و مفاصل, عفونت, عمل, قلب و عروق, کرونا, کلیه و مجاری ادراری, مغز و اعصاب, وارش, وکیوم تراپی
نشانه های عفونت و آلودگی زخم که باید جدی بگیریم
نقاط قوت و نقاط ضعف وکیوم تراپی
-اخبار داغ, -اعصاب و روان, -زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, پزشکان و متخصصان, تغذیه و رژیم درمانی, تنفس, جراحی, درد, زنان و زایمان, زندگی روزمره, سلامتی شما, سوختگی, طب سالمندان, طب فیزیکی،کمر و مفاصل, عمل, قلب و عروق, کرونا, کلیه و مجاری ادراری, مغز و اعصاب, وکیوم تراپی
نقاط قوت و نقاط ضعف وکیوم تراپی
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare