دیابت طب سالمندان

 روشهایی  پیشگیری و درمان دیابت در سالمندان 

 روشهایی  پیشگیری و درمان دیابت در سالمندان 

باید چه استراتژی برای پیشگیری و درمان دیابت در زندگی خود داشته باشیم؟
یکی از بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به دیابت چیست؟
شایع ترین علائم دیابت در سالمندان کدام اند؟
تاثیر دیابت در سلامت سالمندان چگونه است؟
افزایش قند خون چه تاثیری بر ارگان های  بدن می گذارد؟
دیابت در سالمندان می تواند عامل چه بیماری هایی شود؟
سه راه کلیدی برای کنترل قند خون چیست؟
رژیم غذایی مناسب برای کنترل قند خون در دوران سالمندی چیست؟
تاثیر استرس یر دیابت دوران سالمندی چگونه است؟

آمار دقیقی از مبتلایان به دیابت در سالمندان ایران وجود ندارد اما بر اساس گفته های دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران، بر اساس پژوهش ها و تحقیقات صورت گرفته شیوع دیابت در بین افراد سالمند متاسفانه در حال رشد بیشتری نسبت به دیگر گروه های سنی می باشد.

بر اساس گزارش های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری بیش از ۳۰.۳ میلیون فرد بزرگسال در آمریکا مبتلا به دیابت هستند و این آمار متاسفانه حدود سه برابر ۲۰ سال گذشته است. پس نمی توان از این مساله که احتمال ابتلا به دیابت در سالمندان بیشتر از سایر سنین می باشد به راحتی گذشت.

حال باید چه استراتژی برای پیشگیری و درمان دیابت در زندگی خود داشته باشیم؟
بی خبری، خوش خبری است و یا آنچه که مرا نکشد، قوی ترم می کند اصلا در مورد دیابت صدق نمی کند. یکی از بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به دیابت شناخت دیابت از تمام جهات می باشد.

بنابراین در ابتدا دیابت را در چند جمله ساده تعریف می کنیم.
دیابت یک بیماری است که فرد مبتلا به آن دارای میزان قند خون بالا می باشد. زمانیکه ما غذایی را مصرف می کنیم، آن غذا تبدیل به گلوکوز (یا قند) می شود و بعد از آن بدن مقدار مشخصی انسولین تولید می کند تا گلوکوز وارد سلول ها شود. سلول های ما از آن گلوکوز برای دریافت انرژی استفاده می نمایند.

بدن فرد دیابتی یا انسولین کافی تولید نمی کند و یا سلول ها، پاسخ گوی انسولین تولید شده نمی باشند. پس به جای اینکه گلوکوز در سلول ها تبدیل به انرژی بشود در جریان خون باقی می ماند. دو نوع دیابت وجود دارد، نوع اول که بدن به هیچ وجه انسولین تولید نمی کند و نوع دوم که بدن انسولین تولید می کند اما سلول ها به هیج وجه آن را مصرف نمی کنند. این نوع دیابت در سالمندان شیوع بیشتری دارد.

 

بیشتر بدانید:
• مهمترین نکات درباره ی بینایی در سالمندی
• ساییدگی مفصل (آرتروز)+توصیه ها و ورزش
• پیاده روی سالمندان


بعد از شناخت مختصری در مورد دیابت باید در مورد علائم آن نیز اطلاعاتی بدست آورد. بر اساس اطلاعات موجود در سایت موسسه ملی سالمندان ایالات متحده، موارد ذیل شایع ترین علائم دیابت در سالمندان می باشد:
۱. تار شدن دید
۲. ترمیم کند زخم
۳. تشنگی دائم
۴. میل به خوردن بیش از حد معمول
۵. احساس خستگی
۶. تکرر ادرار
۷. بیماری های پوستی
۸. کاهش وزن بی دلیل

جهت شناسایی بیماری دیابت راحت ترین و در دسترس ترین راهکار، انجام آزمایش قند خون به طور متناوب است. افراد سالمند با مشورت از پزشک خود می توانند دوره زمانی مشخصی را برای بررسی میزان قند خون خود در نظر گرفته و به راحتی پیشگیری از دیابت نمایند.

تاثیر دیابت در سلامت سالمندان چگونه است؟
همه پزشکان بر این باورند که دیابت بیماری ایی نیست که از آن چشم پوشی کرد مخصوصا در میان سالمندان.
افزایش قند خون در بدن باعث از بین رفتن تدریجی ارگان های داخلی بدن می شود. بنابراین بالا بودن قند خون در میان سالمندان سبب می شود این افراد به راحتی مبتلا به عفونت های گوناگون شوند.

دیابت در سالمندان می تواند عامل بیماری های زیر شود:
• نارسایی کلیه
• افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر
• افزایش ریسک حمله قلبی
• افزایش ریسک سکته مغزی
• افزایش احتمال قطع عضو
• افزایش احتمال کوری
• ضعیف شدن شریان های خون
تمام موارد فوق فاکتورهایی هستند که به سلامت سالمندان لطمه می زنند و کیفیت زندگی سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهند. اما قرار نیست با افزایش سن و قرار گرفتن در دوران بسیار خوش سالمندی این مسائل را در زندگی داشته باشیم.

 

بیشتر بدانید:
• راجع به سالمندی چه می دانیم؟
• ۹ توصیه برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان
• آلزایمر+ علت،علائم،پیشگیری

 

سالمندی به معنای گذراندن دوران زندگی در بیماری، تنهایی، ضعف و غیره نیست. ما بر این باوریم که سالمندی یعنی دوران لذت بخش زندگی. پس با افزایش آگاهی خود از بیماری ها و مشکلات این دوران می توانیم لذت بردن از این دوران را با افزایش سلامت خود، دو چندان نماییم.
در ادامه راه های پیشگیری از دیابت در سالمندان آورده شده است.
اولین و بهترین راه برای جلوگیری از دیابت کاهش مصرف شکر و قند می باشد.

سه راه کلیدی برای کنترل قند خون پیشنهاد می شود:

– تغذیه آنچه که بدن نیاز دارد
عدم مصرف بیش از حد غذاهای دارای شکر و جایگزین کردن آنها با سبزیجات دارای نشاسته کم مثل کاهو و اسفناج. سالمندان با آنکه در طول شبانه روز به صورت متناوب غذا مصرف می کنند اما اغلب در معرض خطر سوء تغذیه هستند. بدن ما هر روز به سبزیجات تازه، غذاهای تازه و فرآوری نشده، دانه های غذایی مثل لوبیا، عدس و غیره علاوه بر گوشت، مرغ و برنج نیاز دارد.

– به حرکت ادامه بدهیم
حرکات فیزیکی و ورزش سن نمی شناسد، پس مهم نیست در چه سنی هستیم مهم این است که هر روز باید ورزش های سبک در برنامه روزانه ما وجود داشته باشد. سلول های بدن ما بر اساس حرکات ورزشی سبک ترغیب به مصرف قند موجود در خون می شوند تا انرژی لازم بدن را تامین نمایند. سالمندان با قرار دادن برنامه سبک ورزشی در زندگی خود می توانند به راحتی پیشگیری از دیابت نمایند.

– آرامش و اهمیت ندادن به تمامی مسائل
با افزایش ناراحتی و استرس میزان قند خون افزایش می یابد. با قرار گرفتن بدن در شرایط استرس میزان کورتیزول در بدن افزایش می یابد که همین امر سبب می شود میزان قند خون به صورت چشمگیری افزایش یابد. بنابراین برای افزایش میزان آرامش خود هر آنچه که شما را آزار می دهد باید از شما دور باشد. با شرکت در برنامه های تفریحی گوناگون و یا بودن در کنار دوستان و خانواده میزان آرامش خود را افزایش دهید.

بیشتر بدانید:
 سالمندی و رانندگی
 سوء تغذیه در سالمندان
 درباره ی دکتر غلامرضا رئیسی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی بیشتر بدانید
بی خوابی سالمندان+ جلوگیری از آن

 

برای پیشگیری از دیابت در سالمندان نیاز به برنامه ویژه و خارج از تصور ما نیست.
کافی است با ساده ترین کار آغاز نماییم و از امروز برای خرید مواد غذایی و سبزیجات تازه خود به نزدیک ترین فروشگاه پیاده روی کنیم و در حین پیاده روی از بودن در بین دیگر افراد جامعه و دیدن زیبایی های اطراف خود لذت ببریم تا با یک تیر سه هدف را زده باشیم.

ورزشی سبک، لذت بردن و افزایش میزان آرامش خود با بودن در میان دیگر افراد جامعه و در نهایت تامین مواد غذایی تازه که سبب افزایش سلامت خواهد شد. همیشه یادمان باشد که سالمندی به معنای زندگی راکد نیست، سالمندی به معنای زندگی پر شور و هیجان است پس کافی است با شناخت کامل از این دوران، بالاترین لذت را از آن ببریم.

بیشتر بدانید:
خطرات ورزش کردن در سالمندان
مصرف ویتامین D در سالمندان چقدر اهمیت دارد؟

 

منبع : mehrmandan.com

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های محبوب

راهکارهای برای جلوگیری از قطعی عضو
-زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اورتوپدی, جراحی, دیابت, سوختگی, عفونت, عمل, قطع عضو, وکیوم تراپی
نکاتی در مورد جلوگیری از قطع عضو
مراحل بهبود زخم
-زخم, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, زخم های واریسی, زنان و زایمان, سوختگی, عفونت, عمل, وکیوم تراپی
مراحل بهبود زخم
زخم های واریسی و درمان آن
-زخم, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, زخم های واریسی, سوختگی, عفونت, عمل
زخم های واریسی و درمان آن
نشانه های عفونت و آلودگی زخم که باید جدی بگیریم
-زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, سوختگی, طب فیزیکی،کمر و مفاصل, عفونت, عمل, قلب و عروق, کرونا, کلیه و مجاری ادراری, مغز و اعصاب, وارش, وکیوم تراپی
نشانه های عفونت و آلودگی زخم که باید جدی بگیریم
نقاط قوت و نقاط ضعف وکیوم تراپی
-اخبار داغ, -اعصاب و روان, -زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, پزشکان و متخصصان, تغذیه و رژیم درمانی, تنفس, جراحی, درد, زنان و زایمان, زندگی روزمره, سلامتی شما, سوختگی, طب سالمندان, طب فیزیکی،کمر و مفاصل, عمل, قلب و عروق, کرونا, کلیه و مجاری ادراری, مغز و اعصاب, وکیوم تراپی
نقاط قوت و نقاط ضعف وکیوم تراپی
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare