-زخم

چگونه مانع از زخم بستر شویم؟

زخم بستر

چگونه مانع از زخم بستر شویم؟

زخم بستر که به آنها زخم فشاری و زخم پوستی نیز می گویند – صدماتی به پوست و بافت زیرین ناشی از فشار طولانی مدت روی پوست است. زخم بستر اغلب روی پوستی ایجاد می شود که نواحی استخوانی بدن مانند پاشنه پا، مچ پا، باسن و دنبالچه را می پوشاند.

افرادی که بیشتر در معرض خطر زخم بستر هستند، شرایط پزشکی دارند که توانایی آنها را برای تغییر وضعیت محدود می کند یا باعث می شود بیشتر وقت خود را روی تخت یا صندلی بگذرانند.

زخم بستر ممکن است طی چند ساعت یا چند روز ایجاد شود. بیشتر زخم ها با درمان بهبود می یابند، اما برخی هرگز به طور کامل بهبود نمی یابند. شما می توانید اقداماتی را برای کمک به پیشگیری از زخم بستر و کمک به بهبود آنها انجام دهید

در سال ۱۹۹۳ ، زخم های فشار در ۲۸۰،۰۰۰ اقامت در بیمارستان ذکر شد و ۱۱ سال بعد تعداد زخم ها ۴۵۵،۰۰۰ نفر بود.

در سال ۲۰۰۳ ، ۶۳ درصد زخم های فشار افزایش یافته است ، اما تعداد کل بستری ها در این مدت تنها ۱۱ درصد افزایش یافته است. زخم های فشار بسیار پر هزینه هستند و میانگین هزینه در هر اقامت ۳۷۸۰۰ دلار است.

در چهارمین سالانه بررسی ایمنی بیمار HealthGrades در بیمارستان های آمریکایی ، که پرونده های مربوط به ۵۰۰۰ بیمارستان را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بررسی کرده است ، زخم های فشار یکی از بالاترین میزان بروز را همراه با عدم موفقیت دارند.
برای نجات و نارسایی تنفسی بعد از عمل با توجه به جمعیت سالخوردگان ، مراقبت های روزافزون تکه تکه شده و کمبود پرستاری ، احتمال بروز زخم های فشار به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت.
جلوگیری از زخم فشار سالهاست که از نگرانی پرستاران است. در حقیقت ، فلورانس نایتینگل ، در سال ۱۸۵۹ نوشت ، “اگر او یک زخم بستر داشته باشد ، این به طور کلی تقصیر بیماری نیست بلکه پرستاری است”.
برخی دیگر زخم های فشار را علامت “گناه مراقبتی” می دانند که با مراقبت پرستاری ضعیف به وجود می اید.یا مراقبت وجود ندارد.


بیشتر بدانید: وکیوم تراپی چیست؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که ایجاد زخم فشار فقط به معنای تقصیر مراقبت های پرستاری نیست ، بلکه یک شکست برای کل سیستم مراقبت از سلامت است.
از این رو ، شکاف در همکاری و مهارت کل تیم مراقبت های بهداشتی (پرستاران ، پزشکان ، فیزیوتراپی ها ، متخصصان رژیم غذایی و غیره) می باشد.
اگرچه جلوگیری از زخم های فشار یک مسئولیت چند رشته ای است ، اما پرستاران نقش عمده ای دارند. در سال ۱۹۹۲ ، آژانس تحقیقات و کیفیت بهداشت و درمان آمریکا (AHRQ ، که قبلاً آژانس سیاست گذاری و تحقیقات مراقبت های بهداشتی بود) دستورالعمل های بالینی را در مورد جلوگیری از زخم های فشار منتشر کرد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که هنگامی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به عنوان یک تیم فعالیت می کنند ، میزان بروز زخم های فشار می تواند کاهش یابد. بنابراین ، زخم های فشار و پیشگیری از آنها باید یک هدف ایمنی برای بیمار در نظر گرفته شود.

این دستورالعمل ارزیابی ریسک ، پیشگیری از زخم بستر در کودکان ، جوانان و بزرگسالان در معرض خطر زخم فشار یا کسانی که دارای زخم فشار هستند را شامل می شود.

هدف از این کار ، کاهش تعداد زخم های فشار در افرادی است که تحت مراقبت های ثانویه یا سوم و یا مراقبت از NHS در سایر بخش های مراقبت های اولیه و اجتماعی و اورژانس قرار دارند.

  • روش های جلوگیری از زخم بستر
    جلوگیری از زخم های فشار

زخم های فشار نیز به عنوان بستر یا زخم های فشار نامیده می شوند. آنها می توانند زمانی شکل بگیرند که پوست و بافت نرم شما بر روی سطح سخت تر مانند صندلی یا تختخواب برای مدت زمان طولانی فشار وارد کند.
این فشار باعث کاهش خونرسانی به آن ناحیه می شود. کمبود خون می تواند باعث آسیب دیدن بافت پوست در این ناحیه شود یا از بین برود.وقتی این اتفاق بیفتد ، ممکن است زخم فشاری ایجاد شود.
اگر حداقل یکی از موارد زیر را تجربه می کنید،خطر ابتلا به زخم بستر را دارید:

  • بیشتر روز خود را در یک رختخواب یا صندلی با حداقل حرکت می گذرانید
  • یا دارای اضافه وزن یا کم وزن هستند
  • یا قادر به کنترل روده یا مثانه خود نیستید
  • یا در ناحیه ای از بدن احساس خود را کاهش داده اید
  • یا زمان زیادی را در یک موقعیت سپری کنید
  • باید برای جلوگیری از این مشکلات باید قدم بردارید.

بیشتر بدانید: پانسمان کلاژن چیست؟

  • مراقبت از خود در برابر زخم بستر

شما یا مراقب خود باید هر روز بدن خود را از سر تا انگشتان پا بررسی کنید. به مناطقی که زخم های فشار اغلب تشکیل می شوند ، توجه ویژه ای کنید. این مناطق عبارتند از:

  • پاشنه و مچ پا
  • زانو
  • باسن
  • ستون فقرات
  • منطقه نوار باریک
  • آرنج
  • شانه ها و تیغه های شانه
  • پشت سر
  • گوش ها
  • اگر علائم اولیه زخم فشار را مشاهده کردید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید.

این علائم عبارتند از:

  • قرمزی پوست
  • مناطق گرم
  • پوست اسفنجی یا سخت
  • شکستن لایه های بالای پوست یا درد
  • پیشگیری از زخم بستر
  • برای جلوگیری از زخم های فشار ، پوست خود را به آرامی درمان کنید.
  • هنگام شستشو از یک اسفنج یا پارچه نرم استفاده کنید. سرکوب نکنید.
  • هر روز از کرم و مرطوب کننده های مرطوب کننده پوست استفاده کنید.
  • مناطق زیر سینه ها و کشاله ران خود را تمیز و خشک کنید.
  • از شامپو یا صابون های قوی استفاده نکنید.
  • سعی کنید هر روز حمام نکنید. این می تواند پوست شما را بیشتر خشک کند.
  • به اندازه کافی کالری و پروتئین بخورید تا سالم بمانید.
  • هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • مطمئن شوید که لباس شما خطر ابتلا به زخم های فشار را افزایش نمی دهد:

از لباس هایی که درز ، دکمه یا زیپ ضخیم دارند که روی پوست شما فشار می آورند ، خودداری کنید.
لباس هایی را بپوشید که خیلی تنگ نباشد.
در مناطقی که فشار بدنی وجود دارد ، لباس خود را از جمع شدن یا چروکیدن دور نگه دارید.

  • بعد از ادرار یا حرکات روده:
  • بلافاصله منطقه را تمیز کنید. خوب خشک کنید.
    از مراقبت کنندگان خود در مورد کرم ها بخواهید تا از پوست شما در این منطقه محافظت کنند.
  • اگر از صندلی چرخدار استفاده می کنید
  • اطمینان حاصل کنید که ویلچر شما سایز مناسبی برای شماست.
    از پزشک یا فیزیوتراپی خود بخواهید که سالی یک یا دو بار تناسب را بررسی کند.
  • در صورت افزایش وزن ، از پزشک یا فیزیوتراپی خود بخواهید که چگونگی مناسب بودن صندلی چرخدار خود را بررسی کند.
  • اگر در هر جایی احساس فشار دارید ، به پزشک یا فیزیوتراپی خود ویلچر خود را بررسی کنید.
  • روی بالشتک یا کف صندلی ژلی بنشینید که متناسب با ویلچر شما باشد.

روی بالشتک های دونات قرار نگیرید.
شما یا مراقب خود باید هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وزن خود را در صندلی چرخدار خود تغییر دهید. این کار باعث رفع فشار در مناطق خاص و حفظ جریان خون می شود.

  • اگر لاغر هستید:

خود را به یک طرف تکیه دهید ، سپس به طرف دیگر متمایل شوید.
اگر خود را منتقل کردید (از صندلی چرخدار خود حرکت کنید یا از آن استفاده کنید) ، بدن خود را با بازو بلند کنید. خودتان را بکشید. اگر در انتقال ویلچر خود مشکل دارید ، از یک فیزیوتراپی بخواهید که تکنیک مناسب را به شما یاد دهد.
اگر اعضای خانواده شما، شما را منتقل می کند ، مطمئن شوید که آنها راه صحیحی برای حرکت شما را می دانند.

  • وقتی در رختخواب هستید

از تشکی که مایع یا از ژل یا هوا پر شده است استفاده کنید. جاذب های رطوبت را در زیر بسترخود قرار دهید تا رطوبت خود را جذب کند تا به خشک شدن پوست شما کمک کند.
از قسمت بالایی از بدن خود استفاده کنید که از بالش نرم یا تکه ای از بسترنرم استفاده می کند که بر روی یکدیگر یا در مقابل تشک شما فشار می اورد.
وقتی در کنار خود دراز کشیده اید ، بالش را بین زانو و مچ پا قرار دهید.

هنگامی که به پشت خود دراز کشیده اید ، یک بالش را در نقاط زیر قرار دهید:

ناحیه زیر بغل شما.
زیر شانه ها و تیغه های شانه خود.
زیر آرنجهای خود.

هنگامی که به پشت می خوابید زیر پاشنه های خود ، یک بالش خود قرار دهید تا پاشنه های خود را بلند کرده باشید ،این راه دیگری برای کاهش فشار بر روی پاشنه های شما است.

  • نکات دیگر عبارتند از:

بالش را زیر زانو نگذارید. این فشار روی پاشنه های شما وارد می شود.
هرگز خود را نکشید تا موقعیت خود را تغییر دهید و یا از رختخواب خود خارج شوید. کشیدن باعث شکسته شدن پوست می شود. در صورت نیاز به حرکت در
رختخواب یا وارد شدن یا خارج شدن از رختخواب ، کمک بگیرید.
اگر شخص دیگری شما را جابجا کند ، باید شما را بلند کند یا از یک رول که حالت برگه مانند ضخیم است (یک رول مخصوص که برای این منظور استفاده می شود) استفاده کند تا شما را به حرکت درآورد.
موقعیت خود را هر ۱ تا ۲ ساعت تغییر دهید تا فشار در هر نقطه متمرکز نشود.
بستر شما و لباس باید خشک و صاف و بدون چین و چروک باشد.
اشیاء مانند سنجاق ، مداد یا قلم یا سکه را از تخت خود جدا کنید.
سر تخت خود را بیش از زاویه ۳۰ درجه بالا نکشید. پایین تر بودن سر تخت شما را از سر خوردن باز می دارد.
پوست خود را غالباً در مورد هر قسمت از نقاطی که ممکن است پوست را اسیب برساند بررسی کنید.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم

اگر شما متوجه درد ، قرمزی یا هر تغییر دیگری در پوست خود می شوید که بیش از چند روز ادامه دارد یا دردناک ، گرم می شود ، یا شروع به تخلیه چرک می کند.

صندلی چرخدار شما مناسب نیست.
اگر در مورد زخم های فشاری و نحوه جلوگیری از آنها سؤال دارید با ما تماس بگیرید و صحبت کنید.

محصولات زخم با بهترین کیفیت

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های محبوب

راهکارهای برای جلوگیری از قطعی عضو
-زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اورتوپدی, جراحی, دیابت, سوختگی, عفونت, عمل, قطع عضو, وکیوم تراپی
نکاتی در مورد جلوگیری از قطع عضو
مراحل بهبود زخم
-زخم, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, زخم های واریسی, زنان و زایمان, سوختگی, عفونت, عمل, وکیوم تراپی
مراحل بهبود زخم
زخم های واریسی و درمان آن
-زخم, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, زخم های واریسی, سوختگی, عفونت, عمل
زخم های واریسی و درمان آن
نشانه های عفونت و آلودگی زخم که باید جدی بگیریم
-زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, جراحی, درد, دیابت, سوختگی, طب فیزیکی،کمر و مفاصل, عفونت, عمل, قلب و عروق, کرونا, کلیه و مجاری ادراری, مغز و اعصاب, وارش, وکیوم تراپی
نشانه های عفونت و آلودگی زخم که باید جدی بگیریم
نقاط قوت و نقاط ضعف وکیوم تراپی
-اخبار داغ, -اعصاب و روان, -زخم, -گوارش, -وکیوم تراپی زخم, اطفال, اورتوپدی, پزشکان و متخصصان, تغذیه و رژیم درمانی, تنفس, جراحی, درد, زنان و زایمان, زندگی روزمره, سلامتی شما, سوختگی, طب سالمندان, طب فیزیکی،کمر و مفاصل, عمل, قلب و عروق, کرونا, کلیه و مجاری ادراری, مغز و اعصاب, وکیوم تراپی
نقاط قوت و نقاط ضعف وکیوم تراپی
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare